top of page

VAN ES CUBELLS NAAR CALA LLENTRISCA

Laten we beginnen met zeggen dat dit best een spannende hike is. Voor mensen met hoogtevrees is dit niet de ideale route, vooral het laatste smalle pad over de rotswand met een flinke diepte kan knikkende knieën veroorzaken. In alle eerlijkheid, dat deed het ook bij ons. Door heel rustig en voorzichtig te lopen met de kinderen ging het, maar wij raden aan om het niet met hele jonge kinderen te doen. Maar als je eenmaal aankomt, word je beloont met een prachtig baaitje!

De route die wij uitwerken is een verkorte route van een volledige ronde die je kunt lopen. Die route duurt ongeveer 3-3,5 uur, dus daarom hebben wij gekozen voor een verkorte versie. Het moet wel leuk blijven met de kinderen natuurlijk. De route kun je ook iets verlengen als je wilt.

Wij parkeerde onze auto op de parking van restaurant Ses Boques. In de wintermaanden gesloten, maar in de zomermaanden gelijk de perfecte plek om na de hike een hapje te gaan eten. Als je geparkeerd hebt loop je richting de slagboom van de urbanisatie Es Cubells. Hier kom je per auto niet doorheen tenzij je kunt aantonen dat je er moet zijn, dus dit is het uiterste punt waarop je kunt parkeren. Te voet kun je gewoon doorlopen.

De route vanaf hier is op het voetgangers pad en asfalt. De uitzichten zijn fenomenaal. Zo blauw zie je het water maar op een paar plekken van het eiland. Je krijgt gelijk zin om een duik te nemen. Je volgt de route die op en neer gaat. Zodra de asfaltweg stijl omlaaggaat in een scherpe bocht naar links loop je om het huis heen met de witte muur en blijf je de weg volgen naar rechts. Je ziet dat hier aangegeven wordt dat het een doodlopende weg betreft.

Op een gegeven moment zie je aan je linkerhand een laatste huis, wat in onze ogen meer in Griekse stijl gebouwd is dan typisch Spaans met de blauwwitte bouwstijl, en daar kun je een onverhard pad opgaan. Zet je schrap, want vanaf hier wordt het spannend. Handen van de kids stevig vast, goed letten op het pad en zo dicht mogelijk tegen de rechterkant van de rotsen aanlopen. Dit pad is ongeveer 10 minuten in ons rustige tempo en dan na een laatste bocht naar rechts kom je uit op Cala Llentrisca. Een heel mooi baaitje met kiezelstenen en vissershuisjes waar het vrijwel altijd rustig is.

Ga hier lekker picknicken, zwemmen of uitrusten voor de terugweg, want dan ga je veelal stijl omhoog. Dat hakte er bij ons best een beetje in aangezien Quin in mama’s armen in slaap viel en we hem dus de hele weg omhoog gedragen hebben en Fay het vervolgens ook wel welletjes vond het laatste deel, dus op papa’s rug verder ging.

Wil je de route graag verlengen? Dat kan door in plaats van bij Ses Boques te parkeren je auto bovenaan in Es Cubells schuin tegenover de kerk te parkeren. De route naar beneden kun je vinden door voor de kerk langs de lopen en aan de linkerkant het smalle wandelpad naar beneden te pakken.

Een andere optie is om vanaf Cala Llentrisca achter de baai omhoog te lopen en naar een uitkijkpunt van Es Vedra te wandelen. Dat doe je door bovenaan links aan te houden. Daar zie je Es Vedra vanaf een ander perspectief dan normaal. Echt schitterend om te zien. Als je echt nog barst van de energie kun je vanaf hier langs de wijngaard terug naar Es Cubells wandelen. Dan is de gehele hike ongeveer 3,5 uur in volwassen wandeltempo. Met kinderen kun je hier sowieso een uur bij optellen, dus dat vonden wij iets te gortig voor de zondag.