top of page
Foto van schrijverRens

UITZICHT OP ES VEDRA EN ATLANTIS VANAF DE TOREN

Es Vedra is misschien wel het symbool van Ibiza. De rots waar magische krachten aan worden toegeschreven blijft ook iedere keer weer verbazen. Zowel bij helder weer, wanner de rots in zijn volle glorie zichtbaar is, of bij bewolkt weer wanneer de top verborgen is onder een deken van mist. De grootsheid en aantrekkingskracht blijft je verwonderen.

De beste plek om Es Vedra te bekijken is vanaf het uitkijkpunt onderaan de piratentoren. Je bereikt deze plek door de borden naar Cala D’Hort te volgen. eenmaal in de buurt zie je Es Vedra al liggen en volg je niet de borden omloog naar het strand maar sla je af bij het roze/paars gekleurde bord met daarop ‘Torre des Savinar’. Hier parkeer je na 50 meter je auto en loop over een brede camino richting de zee. Blijf rechtdoor gaan wanneer je hekken en een paar keien tegenkomt en houdt vervolgens rechts aan. (Als je links aanhoudt kom je bij het pad om af te dalen naar Atlantis). Blijf het rotsachtige pad volgen en Es Vedra verschijnt aan de horizon.

Wanneer je de rots hebt bewonderd en in bent voor een avontuurlijke wandeling kies dan het pad aan je linkerhand omhoog. Je kunt de piratentoren al zien staan bovenop de berg. Het pad kent meerdere routes maar het is het makkelijkst om rechts aan te houden. Kijk telkens omhoog of je nog richting de toren loopt. Kijk goed waar je je voeten neerzet want er liggen veel losse stenen en de route is vrij steil. Maar nog steeds goed te doen want wij hebben deze route gedaan met onze dochter van 4. Zijn ze jonger dan kunnen ze in een wandelrugzak mee omhoog.

Na geklauter over rostblokken die dienst doen als een soort trappen, kom je aan bij de toren. ALs je geluk hebt is deze open voor bezoek en kun je er bovenop staan. Zo niet, dan heb je sowieso al een waanzinnig uitzicht dat je lang zal bijblijven. Je kunt om de toren heen lopen en verder naar de punt van de rots lopen. Doe dit wel voorzichtig want er staan geen hekjes. Hier kun je op een grote steen gaan zitten en genieten van een vrij uitzicht op Es Vedra en aan de linkerkant de ‘verzonken stad’ Atlantis.

Uitgekeken? De route terug is hetzelfde als heen, maar pas op en ga niet te snel want door losse steentjes is de weg terug een extra uitdaging.